Slik fungerer det

Kontrakten er bilsalgets viktigste dokument. Følg stegene i kjøpekontrakten for et enkelt og trygt eierskifte. Og du, hvis du lurer på noe finner du kanskje svar under Vanlige spørsmål. Vi er også tilgjengelig på chat.

Lykke til!

Se på mobilskjerm

1. Fyll ut hver deres del av kontrakten

Kjøpekontrakten er delt inn i kjøper og selgers del. Den som starter kjøpekontrakten skal invitere motparten inn slik at de også kan fylle ut sin del. Dere fyller altså ut det samme dokumentet. Det spiller ingen rolle hvem det er som starter. Alle påkrevde felter skal fylles ut om deg, kjøretøy og hvordan dere har avtalt å gjøre opp. Dere ser enkelt hverandres utfylte felter ved hjelp av forhåndsvisningen.
Mer om utfylling av kjøpekontrakt

Oppgrader

2. Valgfri oppgradering for ekstra trygghet

NAF Kjøpekontrakt kan brukes i sin Enkel-versjon med tilgang til digital signering med fingersignatur. Dersom dere velger å oppgradere til Premium vil dere også kunne benytte tjenester som identifisering og signering med BankID, eierskifte hos Statens vegvesen og betaling med Vipps. Disse tjenestene er til for å hjelpe deg med handelen på en enkel måte, og gir litt ekstra trygghet hvis du trenger det.
Mer om oppgradering

Dokument

3. Eierskiftemelding

Eierskiftemeldingen representerer salgsmeldingen hos Statens vegvesen. Har dere valgt å gjennomføre eierskiftet med NAF Kjøpekontrakt, skal eierskiftemeldingen signeres digitalt sammen med kjøpekontrakten. Det forutsettes da signering med BankID og oppgradering til Premium. Dokumentet sendes til Statens vegvesen når handelen er fullført i NAF Kjøpekontrakt. Da slipper dere å logge inn og sende salgsmelding hos Statens vegvesen.
Mer om eierskifte med NAF Kjøpekontrakt

SVV

Signer

4. Signer digitalt

Når dere er enige om innholdet som er fylt ut i kontrakten kan dere signere digitalt med InkSign fingersignatur eller BankID. Kontrakten er kun gyldig når begge parter har signert. Ønsker dere eierskifte eller gebyrfri betaling med Vipps gjennomført med NAF Kjøpekontrakt, forutsetter dette oppgradering til Premium og signering med BankID.
Mer om digital signering

BankID

High five

5. Fullfør handelen

Når dokumentene er signert er dere klare til å fullføre handelen med overtakelse og betaling. Vi anbefaler at overtakelsen skjer samtidig som betaling og registrering av eierskiftet hos Statens vegvesen. Begge parter må bekrefte at dette gjennomføres som avtalt for å fullføre handelen i NAF Kjøpekontrakt.

Med Premium kan dette gjøres enda enklere ved at selger sender en Vippsforespørsel fra kontrakten som kjøper godtar i sin Vipps-app. Ved gjennomført betaling blir handelen automatisk fullført i NAF Kjøpekontrakt. Hvis dere velger å gjennomføre eierskifte med NAF Kjøpekontrakt, blir den signerte eierskiftemeldingen automatisk sendt til Statens vegvesen i samme øyeblikk. Gebyrfri betaling med Vipps forutsetter at kontrakten er oppgradert til Premium og at dokumentene er signert med BankID.
Mer om gebyrfri betaling med Vipps

Vipps

© 2024 NAF v0.1.0-az65603