Ved å benytte elektronisk signatur kan begge partene signere kontrakten digitalt. Signeringstjenesten i NAF Kjøpekontrakt er en tjeneste levert av BankID og Signicat.
Den elektroniske signaturløsningen vår sørger for at signaturene du mottar er bindende og i henhold til en rekke lover og reguleringer, som:
En digital signatur er en sterk signatur som følger loven om elektroniske tillitstjenester. Signaturen er like trygg som en vanlig håndskrevet signatur, og er juridisk bindende.
I NAF Kjøpekontrakt kan du benytte både BankID og InkSign for å signere dokumentet.
BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Denne signaturen er knyttet til den personen som undertegner og kan identifisere den personen som undertegner. Ved hjelp av kodebrikke som er knyttet til personen får du en kode som kun personen som signerer har kontroll over. Du kan også signere kontrakten ved å bruke BankID på mobil som erstatning for kodebrikken. Denne er ofte den mest effektive metoden for å produsere signaturen. Husk at du alltid trenger ditt personlige passord når du skal signere med BankID.
Du får BankID ved å kontakte din bank. Mer om hvordan du signerer med BankID
BankID har også sin egen app du kan benytte til å godkjenne signeringen. Den kan aktiveres med BankID eller BankID på Mobil, og fungerer med de fleste banker. Se oversikt over banker med app.
BankID-appen kan lastes ned her:
iOS: https://apps.apple.com/us/app/bankid/id1463661615?l=nb&ls=1Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.vipps.bankid
InkSign er den enkleste metoden for å signere dokumentene. Partene bruker fingeren sin for å signere på smarttelefon eller musepekeren på MAC eller PC samtidig som du fyller ut fullt navn. Dette er en god løsning ved fysisk tilstedeværelse av begge parter hvor man i tillegg kan gjøre en sjekk om signaturen matcher motparten sin ID som bankkort/pass. Denne tjenesten er levert av Signicat AS.
Vi har laget en oversikt over ulike feilkoder og instrukser som kan hjelpe deg.
Hvis du bruker for lang tid på å fylle ut dataen som kreves får du ofte denne feilkoden. Prøv igjen.
Den kan også oppstå hvis du har tastet inn feil engangskode for mange ganger. Bruker du en annen sin BankID kodebrikke? Er du tilknyttet flere banker med ulike kodebrikker må du velge riktig bank og kodebrikken som tilhører den banken.
Feilkodene oppstår ved ustabil internettforbindelse.
Hvis det pågår en annen BankID signering eller identifisering på ditt mobilnummer vil denne feilmeldingen oppstå. Vent noen minutter før du prøver på nytt.
Denne feilen betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn eller at du har tastet feil mobilnummer. Din BankID på mobil kan også være slettet. Årsaken til dette kan være at du har fått et nytt SIM-kort eller at det er blitt gjort endringer i abonnementet ditt. Prøv derfor å logge inn på nettbanken din med kodebrikke og opprett BankID på mobil på nytt igjen.
Har du gjort endringer med ditt mobilabonnement vil denne feilen oppstå. Har du endret mobilnummer, fått nytt simkort, ny teleoperatør eller endret adressen din hos teleoperatøren.
Hvis du sletter BankID på din mobil og oppretter på nytt i nettbanken din vil du kunne løse problemet.
BankID får ikke kontakt med din mobiltelefon. Prøv på nytt eller forsøk en omstart av telefonen din
Du finner mer informasjon hos direktoratet for Forvaltning og IKT eller på BankID sine egne sider.