Forrige
Digital signatur

Digital signering eller elektronisk signatur

Ved å benytte elektronisk signatur kan begge partene signere kontrakten digitalt. Signeringstjenesten i NAF kjøpekontrakt er en tjeneste levert av Signicat.

Den elektroniske signaturløsningen vår sørger for at signaturene du mottar er bindende og i henhold til en rekke lover og reguleringer, som:

  • EU-direktivet om elektroniske signeringer
  • Tidsstemplingsprotokollen (RFC 3161)
  • eIDAS
  • Krav om retningslinjer til autoriteter for tidsstempling (ETSI TS 102 023)
  • PDF/A
  • PAdES/XAdES

Les mer hos Signicat

En digital signatur er en sterk signatur som følger loven om elektroniske tillitstjenester. Signaturen er like trygg som en vanlig håndskrevet signatur, og er juridisk bindende.

I NAF kjøpekontrakt kan du benytte både BankID og Fingersignatur(InkSign) for å signere dokumentet.

BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Denne signaturen er knyttet til den personen som undertegner og kan identifisere den personen som undertegner. Ved hjelp av kodebrikke som er knyttet til personen får du en kode som kun personen som signerer har kontroll over. Du kan også signere kontrakten ved å bruke BankID på mobil som erstatning for kodebrikken. Denne er ofte den mest effektive metoden for å produsere signaturen.

Du får BankID ved å kontakte din bank. Du kan lese mer her.

Fingersignatur

Er den enkleste metoden for å signerer dokumentene. Partene bruker fingeren sin for å signere på smarttelefon eller musepekeren på MAC eller PC samtidig som du fyller ut fullt navn. Dette er en god løsning ved fysisktilstedeværelse av begge parter hvor man i tillegg kan gjøre en sjekk om signaturen matcher motparten sin ID som bankkort/pass.

BankID feilmeldinger

Du kan teste om BankID fungerer ved å logge inn i din nettbank. Vi har laget en oversikt over ulike feilkoder og instrukser som kan hjelpe deg.

BID 1439

Hvis du bruker for lang tid på å fylle ut dataen som kreves får du ofte denne feilkoden. Prøv igjen.

Den kan også oppstå hvis du har tastet inn feil engangskode for mange ganger. Bruker du en annen sin BankID kodebrikke? Er du tilknyttet flere banker med ulike kodebrikker må du velge riktig bank og kodebrikken som tilhører den banken.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1

Feilkodene oppstår ved ustabil internettforbindelse.

  1. Oppdater nettsiden.
  2. Åpne en annen nettside, går det tregt er det nok noe galt med din internettforbindelse.
  3. Du kan omstarte ruteren og klinten(pc/mac, telefon, nettbrett) du benytter.
  4. Sjekk at nettleseren din er oppdatert eller forsøk å benytte en annen nettleser. Eldre nettlesere av Internet Explorer fungerer ikke. Det samme gjelder eldre iOS versjoner(iOS 5 og 6)
  5. Ta kontakt med din nettleverandør om problemet vedvarer.

C131 eller C293

Hvis det pågår en annen BankID signering eller identifisering på ditt mobilnummer vil denne feilmeldingen oppstå. Vent noen minutter før du prøver på nytt.

C161

Denne feilen betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret du tastet inn eller at du har tastet feil mobilnummer. Din BankID på mobil kan også være slettet. Årsaken til dette kan være at du har fått et nytt SIM-kort eller at det er blitt gjort endringer i abonnementet ditt. Prøv derfor å logge inn på nettbanken din med kodebrikke og opprett BankID på mobil på nytt igjen.

C167

Har du gjort endringer med ditt mobilabonnement vil denne feilen oppstå. Har du endret mobilnummer, fått nytt simkort, ny teleoperatør eller endret adressen din hos teleoperatøren.

Hvis du sletter BankID på din mobil og oppretter på nytt i nettbanken din vil du kunne løse problemet.

C302

BankID får ikke kontakt med din mobiltelefon. Prøv på nytt eller forsøk og omstart telefonen din

Mer informasjon

Du finner mer informasjon hos direktoratet for Forvaltning og IKT eller på BankID sine egne sider.