Digital signering eller elektronisk signatur

Ved å benytte elektronisk signatur kan begge partene signere kontrakten digitalt. Signeringstjenesten i NAF Kjøpekontrakt er en tjeneste levert av BankID og Signicat.

Den elektroniske signaturløsningen vår sørger for at signaturene du mottar er bindende og i henhold til en rekke lover og reguleringer, som:

  • EU-direktivet om elektroniske signeringer
  • Tidsstemplingsprotokollen (RFC 3161)
  • eIDAS
  • Krav om retningslinjer til autoriteter for tidsstempling (ETSI TS 102 023)
  • PDF/A
  • PAdES/XAdES

Les mer hos Signicat

En digital signatur er en sterk signatur som følger loven om elektroniske tillitstjenester. Signaturen er like trygg som en vanlig håndskrevet signatur, og er juridisk bindende.

I NAF Kjøpekontrakt kan du benytte både BankID og InkSign for å signere dokumentet.

BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Denne signaturen er knyttet til den personen som undertegner og kan identifisere den personen som undertegner. Ved hjelp av kodebrikke som er knyttet til personen får du en kode som kun personen som signerer har kontroll over. Husk at du alltid trenger ditt personlige passord når du skal signere med BankID.

Du får BankID ved å kontakte din bank. Test BankId signering her.

BankID har også sin egen app du kan benytte til å godkjenne signeringen. Den kan aktiveres med BankID, og fungerer med de fleste banker. Se oversikt over banker med app.

BankID-appen kan lastes ned her:

iOS: https://apps.apple.com/us/app/bankid/id1463661615?l=nb&ls=1

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.vipps.bankid

InkSign

InkSign er den enkleste metoden for å signere dokumentene. Partene bruker fingeren sin for å signere på smarttelefon eller musepekeren på MAC eller PC samtidig som du fyller ut fullt navn. Dette er en god løsning ved fysisk tilstedeværelse av begge parter hvor man i tillegg kan gjøre en sjekk om signaturen matcher motparten sin ID som bankkort/pass. Denne tjenesten er levert av Signicat AS.

BankID feilmeldinger

Vi har laget en oversikt over ulike feilkoder og instrukser som kan hjelpe deg.

BID 1439

Hvis du bruker for lang tid på å fylle ut dataen som kreves får du ofte denne feilkoden. Prøv igjen.

Den kan også oppstå hvis du har tastet inn feil engangskode for mange ganger. Bruker du en annen sin BankID kodebrikke? Er du tilknyttet flere banker med ulike kodebrikker må du velge riktig bank og kodebrikken som tilhører den banken.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1

Feilkodene oppstår ved ustabil internettforbindelse.

  1. Oppdater nettsiden.
  2. Åpne en annen nettside, går det tregt er det nok noe galt med din internettforbindelse.
  3. Du kan omstarte ruteren og klienten (pc/mac, telefon, nettbrett) du benytter.
  4. Sjekk at nettleseren din er oppdatert eller forsøk å benytte en annen nettleser. Eldre nettlesere av Internet Explorer fungerer ikke. Det samme gjelder eldre iOS versjoner(iOS 5 og 6)
  5. Ta kontakt med din nettleverandør om problemet vedvarer.

Mer informasjon

Du finner mer informasjon hos direktoratet for Forvaltning og IKT eller på BankID sine egne sider.

© 2024 NAF v0.1.0-az65603